Uczestnik kursu potrafi określić czym jest ruch harmoniczny z dynamicznego i kinematycznego punktu widzenia. Zapisuje równanie ruchu harmonicznego prostego, podaje jego przykładowe rozwiązanie wraz z wykresem (interpretuje sens wprowadzonych oznaczeń). Jest świadomy sinusoidalnego charakteru nie tylko wychylenia, ale też prędkości i przyspieszenia. Rozróżnia pojęcia: okres, częstość i częstotliwość drgań. Zna zależność energii kinetycznej, potencjalnej i całkowitej od czasu. Potrafi opisać wybrane przykłady oscylatorów harmonicznych: oscylator sprężynowy, wahadło matematyczne, wahadło fizyczne.
Uczestnik kursu zna pojęcie siły tłumiącej i współczynnika tłumienia. Zapisuje równanie ruchu harmonicznego tłumionego, podaje jego przykładowe rozwiązanie wraz z wykresem (interpretuje sens wprowadzonych oznaczeń). Porównuje drgania tłumione i proste (częstość, okres, wykres). Wie w jaki sposób w ruchu tłumionym zmienia się z czasem amplituda oraz energia drgań.
Uczestnik kursu zna pojęcie harmonicznej siły wymuszającej. Zapisuje równanie ruchu harmonicznego wymuszonego, podaje jego rozwiązanie dla fazy drgań ustalonych (interpretuje wprowadzone oznaczenia). Określa w jaki sposób częstość siły wymuszającej wpływa na amplitudę i przesunięcie fazowe siły i wychylenia dla drgań wymuszonych. Rozróżnia pojęcia rezonansu amplitudy i prędkości. Potrafi wskazać przykłady rezonansu.
Uczestnik kursu formułuje zasadę superpozycji dla drgań. Potrafi określić jakie są konsekwencje składania drgań równoległych o równych i różnych częstościach. Wie na czym polegają dudnienia – odróżnia częstość oscylacji od częstości modulacji amplitudy. Potrafi określić jakie są konsekwencje składania drgań prostopadłych o równych i różnych częstościach. Zna pojęcie wykresu prążkowego widma drgań. Wie o możliwości zapisywania drgań okresowych niesinusoidalnych w postaci superpozycji drgań sinusoidalnych. Wie co to są krzywe Lissajous.